HomeAktuality

Problematika stravných lístkov a nedeľného predaja

K problematike stravných lístkov SAMP už dlhodobejšie navrhuje zrušenie gastrolístkov a ich nahradenie peňažnou dávkou vo výške % podielu príspevku

1. zasadnutie Komisie pri Monitorovacom výbore pre Program Slovensko 2021 – 2027 pre cieľ 4 (Sociálnejšia a inkluzívnejšia Európa vykonávajúca Európsky pilier sociálnych práv) politiky súdržnosti EÚ, 10. 5. 2023
17.3.2017 Rokovanie pracovnej skupiny pre podnikateľské prostredie na MH SR
2. zasadnutie Komisie pri Monitorovacom výbore pre Program Slovensko 2021 -2027 pre Integrovaný územný rozvoj a pre cieľ 5 (Európa bližšie k občanom vďaka podpore udržateľného a integrovaného rozvoja všetkých typov území a miestnych iniciatív) politiky súdržnosti EÚ, 13. 6. 2023

K problematike stravných lístkov

SAMP už dlhodobejšie navrhuje zrušenie gastrolístkov a ich nahradenie peňažnou dávkou vo výške % podielu príspevku zamestnávateľa z ceny určenej stravy (teraz 55% z gastrolístka). Dávka by mala byť prostá DzP a odvodov na strane zamestnanca, na strane zamestnávateľa  chápaná ako výdavok znižujúci základ DzP zamestnávateľa.  Zúčtovaná a vyplatená by bola pri výplate miezd za príslušný mesiac.

Zdôvodnenie:

Gastrolístky vo väčšine neplnia pôvodnú funkciu, zabezpečiť kúpu teplého jedla zamestnanca v každej smene. Často sa používajú na bežné nákupy rodiny, bez rozdielu sortimentu. Na  gastrolístkoch profitujú sprostredkovatelia ( ako pri nákupe, tak aj pri vyúčtovaní  a výmene gastrolístkov za peniaze).  Systém sa takto predražuje, časť nákladov zamestnávateľa nesmeruje na zabezpečenie stravy, a systém zvyšuje administratívne náklady.

Zároveň pri prijatí rozhodnutia neodporúčame mix. finančnej úhrady a poskytovania gastrolístkov.

Alternatívou je zabezpečiť striktné plnenie funkcie gastrolístkov –  len na nákup teplého jedla, čo je však prakticky ťažko kontrolovateľné.

 

Vyjadrenie jedného z konkrétnych subjektov (neupravené)

Posielam sľúbené informácie

Za r. 2018 bolo odovzdaných stravných lístkov za 4 395 400,15 € z celkového obratu 11 900 000,- €,   čo je cca 40%  a provízia vyúčtovaná stravovacími spoločnosťami bola vo výške 243 050,38 € z celkovej hrubej marže 1 880 000,- € čo je cca 12,9%

Za r. 2019 bolo odovzdaných stravných lístkov za 4 149 022,53 € a provízia vyúčtovaná stravovacími spoločnosťami bola vo výške 234 881,03 €

Podobne % je aj v r.2019

 

Všetky stravovacie spoločnosti hovoria o provízii 5,5%, v skutočnosti je to oveľa viac, pretože sťahujú províziu aj z DPH.

Je to možne, že ročne prichádzam o cca 230000,-???? A to nevravím o ďalšej administratívnej záťaži.

 

Keď chceme reálne pomôcť gastro-sektoru potrebujeme zrušiť gastro lístky alebo do nech sa používajú na tepla jedlo a nie na platenie dodávateľom!!!!!!!

Všetky tieto čísla vieme podložiť účtovnými výkazmi z hlavnej knihy

 

K problematike nedeľného predaja

 

Z prostredia MSP a Ž nemáme výhrady pre zavedenie obmedzenia  nedeľného predaja.  Skôr naopak. Malo by sa to týkať napr. veľkých obchodných prevádzok potravín. Mohli by byť otvorené gastro prevádzky, reštaurácie, prevádzky pre voľný čas a kultúru, kultúru  tela, prevádzky, ktoré poznáme ako „večierky“, a pod.

Výhrady o znížení tržieb veľkým obchodom neobstoja, rodina, občania kvôli tomu neobmedzia nákup potravín,  ani dôležitých životných a iných potrieb. Nákup uskutočnia z najväčšou pravdepodobnosťou v ostávajúcich šiestich dňoch. Majiteľ veľkej obchodnej prevádzky môže ušetriť na príplatkoch za nedeľu a pri rovnakom obrate presunúť časť mzdových prostriedkov na zamestnancov so zvýšením ich mzdy, resp.  pobádacej zložky mzdy. Rozhodne nesúhlasíme (ak sa príjme určité opatrenie), so znížením HM zamestnanca, alebo s dôvodmi na prepúšťanie.