Slovenská asociácia malých a stredných podnikov a živnostníkov (SAMP) XXIII. Snem SAMP v Bratislave Dňa 04.06.2024 sa v Brat
Slovenská asociácia malých a stredných podnikov a živnostníkov (SAMP)
XXIII. Snem SAMP v Bratislave
Dňa 04.06.2024 sa v Bratislave konal XXIII. Snem Slovenskej asociácie malých a stredných podnikov a živnostníkov a Slovenského cechu informatiky, účtovníctva a manažmentu (SCIÚM).
Rokovania Snemu sa zúčastnili:
Poslanci NR SR, Výboru pre hospodárske záležitosti, a pozvaní hostia: SAV SR, Ministerstva dopravy SR, MPSVaR, MH SR, zástupcovia spolupracujúcich organizácií a škôl.
Snem viedol prezident Ing.Vladimír Sirotka,CSc.
Snem kladne hodnotil fakt, že SAMP získala v uplynulom období ďalšie zastúpenie a možnosti aktívne predkladať materiály v rozhodujúcich orgánoch a poradných orgánoch rezortov, okrem iného ako:
- Rada vlády SR pre regionálny rozvoj a politiku súdržnosti EU,
- Monitorovací výbor pre Program Slovensko 2021 – 2027
- MIRRI Pracovná skupina Partnerstvo pre politiku súdržnosti 2020+.
- Konzultačnej rade Prezidenta FS SR
- Rada vlády SR pre podporu exportu a investície u predsedu vlády SR
Snem okrem vnútorných záležitostí bol zameraný na kľúčové oblasti:
- Podpory rasu a udržateľnosti rozvoja Rodinného podnikania ako výrazného prvku stability ekonomiky rodiny ako základného sociáneho článku spoločnosti a vytvorenie podmienok pre zachovanie mladých ľudí Vyhodnotenie cyklu 5 – tich medzinárodných a regionálnych konferencií „Rodinné podnikanie na Slovensku“ v r. 2023/24 a postup implementácie zákona do legislatívy SR
Prijaté závery Snemu:
I. Vyhodnotil postup implementácie Rodinného podniku, spracovaného SAMP a MPSVR SR a Podporil zámer SAMP, projekt podpory a trvalej udržateľnosti RP v SR v spolupráci s platformou RP: SAMP, SŽK, APF, PAS, SCIUM v zmysle implementácie novely zákona 112/2018 o sociálnej ekonomike.
II. Snem zdôraznil nutnosť pokračovania prieskumu, identifikácie prekážok rozvoja RP a návrhu legislatívnych úprav nutných pre komplexnú implementáciu Rodinných podnikov v legislatíve SR. V spolupráci Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR. a Združení podnikatelú v zemědelství ČR.
III. Konštatoval, že projekt SAMP, predložený MH SR podpory prieskumu MSP a RP a pokračovaní v projekte je v riešení. Snem prijal uznesenie, požiadať Vládu SR o ustanovenie Národného projektu pre spracovanie legislatívnych návrhov pre komplexnú implementáciu Rodinných podnikov v legislatíve SR v gestorstve SAMP
IV. Zdôraznil potrebu podpory ďalších prác na prieskume stavu MSP a RP, ktorý SAMP vykonala a spracovanie návrhov legislatívnych úprav, zmierňujúcich prekážky pri činnosti RP, najmä ako napr.:
- Vypustiť povinnosť transferového oceňovania medzi rodičmi a deťmi pri ich podnikaní v priestoroch nehnuteľností v majetku rodičov, resp. používajúci majetok rodičov
- Náklady na vzdelávanie následníka RP ustanoviť ako výdavky, znižujúce základ dane z príjmu rodinného podniku
- Pri nástupníctve v RP a jeho zachovaní neuplatňovať inštitút daňového zaťaženia „odovzdania“ majetku, nakoľko ten zostáva, mení sa len predstaviteľ RP a pod.
Všetky práce na prieskume MSP a RP a návrhov na legislatívne úpravy vykonáva SAMP bezodplatne, dobrovoľnícky svojimi členmi a dobrovoľníkmi spolupracujúcich organizácií.
V. Zvyšovanie finančného zaťaženia podnikateľského sektora v kontexte súčasného zvyšovaní cien energií a vstupov.
- Kladne hodnotíme, že Vláda vyvinula značné úsilie na zmiernenie dopadu na podnikateľské prostredie a poskytla pomoc rádovo v mld. € v korona kríze.
- Vo vzťahu k MSP boli však Opatrenia vo viacerých prípadoch administratívne náročné. Často tak vznikali aj chyby v žiadostiach, najmä MSP a živnostníkov. Pomoc často meškala a spektrum činnosti živnostníkov celkom nepokrývala.
- Po korona kríze Osobitne nepriaznivo dolieha na podnikateľský sektor zvyšovanie cien energií a materiálových vstupov. Naďalej tak dochádza k zvyšovaniu celkového finančného zaťaženia malých a stredných podnikov a živnostníkov (MSPaŽ).Dopady najviac pociťujú mikro podniky, MSP, Rodinné podniky a podniky do 20 – 50 zamestnancov.
- K zvyšovaniu finančného zaťaženia prispieva aj:
- Zvyšovanie daní z nehnuteľností, najmä v roku 2024 až o 50% (v r. 2019/21 v rozpätí až 50-400 %.
- Rast cien plynu, el. energie, vody, miestnych daní a poplatkov, likvidácie a odvozu ..
- Ďalší nárast celkovej ceny práce, spôsobenej rastom odvodov, zvýšením príplatkov za prácu v So, Ne, nočnú prácu…
- Absencia ohraničenia maximálnych vymeriavacích základov odvodov do SP, NP
- Snem nesúhlasí s opatreniami, ktoré by ohrozili chod podnikov, vrátene MSP.
- Snem konštatoval, že značnou prekážkou v rozvojových zámeroch podnikateľského prostredia, z pohľadu asociácie najmä MSP, živnostníkov, ale aj občanov, FO je pomalé až nereálne odstraňovanie „čiernych“ stavieb a to aj v prípade, keď na odstránenie takejto stavby, umiestnenej na pozemku developera, MSP sú splnené všetky zákonné podmienky (stavba je realizovaná bez súhlasu Stavebného úradu a súhlasu majiteľa pozemku).
SAMP bude v tejto oblasti vykonávať prieskum medzi širokou členskou základňou, ale reagovať aj na podnety z podnikateľského prostredia a bude úzko spolupracovať s Ministerstvom dopravy a Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR a plniť tak s časti spätnú informačnú väzbu.
SAMP sa zapojí do prieskumu „šikany“ úradov v priestore MSP v spolupráci s Asociací malých a středních podniků a živnostníků ČR. a Združení podnikatelú v zemědelství ČR.
VI. Sociálne podniky a Rodinné podniky sú veľkým zdrojom inovačných nápadov a riešení. Tieto iniciatívy však nemajú dostatočnú podporu.
V tejto súvislosti Snem navrhuje Vláde SR: Ustanoviť podporný fond Rodinného podnikania, orientovaný na sektor MSP a Rodinného podnikania a tým aspoň s časti vyvážiť nepomer medzi podporou zahraničných investorov a domácich podnikateľov
Bratislava
Snem SAMP 04.06.2024
SAMP Správa o činnosti 2023-2024